Bitkisel Tedaviler Çocuk Psikiyatrisinde Kullanılabilir mi?

Okumak önemlidir... Ancak anlayarak okumak daha önemlidir. En azından bir yazının tamamını okumak önemlidir... Geçtiğimiz günlerde bir danışanım bitkisel tedavi almak için bana başvurduğunu söyledi. Anlayabildiğim kadarı danışanımın sitedeki makalelerin arsında bu konu başlığını gördü ve benimde bitkisel tedavi planlaması yapabileceğimi düşünerek bana geldi. Değerli okurlarım bitkisel tedaviler konulu makale bundan yaklaşık 2 yıl önce ne yazık ki bir danışanım ile yaptığım görüşme sonrasında başına gelenleri öğrenmem ile birlikte öfke ile kaleme aldığım bir yazıdır. Bu danışanım aşağıdaki yazıda belirtilen bitkiden profesörlerden birisi ile iletişime geçerek çocuğundaki sorunun daha belirginlik kazanmasına neden olduğu için yoğun bir suçluluk yaşıyordu. Bu nedenledir ki aşağıdaki yazıda bitkisel tedavilerin faydalarından çok olumsuzluklarını bulma olasılığınız daha yüksektir.

Birçok kişinin son dönemlerde artan bilgi kirliliğinin neticesinde uzun seyir gösteren psikiyatrik rahatsızlıklarda (şizofreni, otizm, yaygın gelişimsel bozukluk, zeka gerilikleri gibi) bitkisel tedavi arayışı içerisine girdiklerini görmekteyiz. İlginç bir şekilde hastalıkları tedavi ettiği söylenen bitkisel ilaçlar sağlık bakanlığının değil de tarım köy işleri bakanlığının onayı ile hangi koşullarda üretildiğini bilinmeden hayvan yemleri ile birlikte ülkemize sokulmaktadır. Genellikle satış yapanların ticari amaçları neticesinde bu bitkisel ilaçlar hem zihin açan, hem tansiyonu düzenleyen, hem ağıları kesen, hem her türden hastalığa iyi gelen, her derde deva mucizeler olarak satışa sunulmaktadır. Aslında halen günümüzde kullandığımız birçok ilacın kökeni bitkilere ve doğaya dayanmaktadır. Örneğin yüksek tansiyon tedavisinde sıklıkla kullanılan ilaçlardan birisi, ilk olarak orta Amerika da bulunan altın başlı engerek yılanının zehrinden elde edilmiştir. Ancak sanırım tansiyon sorunu için yılana kendini ısıttırmak anlamsız olacaktır. Bunun dışında her gün yok olan onlarca hayvan ve bitki türü düşünüldüğünde, birçok halen çaresi bulunamayan hastalığın tedavisinin bunların arasında olabileceğini ön görmek sanırım yanlış olmaz.

Bitkisel tedavilerin en önemli olası tehlikelerinden birisi kullanılan maddenin insan vücuduna etkisinin tam olarak tahmin edilememesidir. Mucize çözümler sunamayan modern tıbbın ilaçların ambalajlanarak eczanelere gelebilmesi için uzun yıllar süren çalışmalar gerekmektedir. İlk aşamada ilaç molekülü etki mekanizması ön görülerek bulunur. Sonrasında hayvan deneyleri ile etki mekanizmasının gerçekten yaşayan canlılar üzerinde doğruluğu test edilir. Ancak hayvanlarda işe yarıyor olması veya etki mekanizmasının işleyebileceği insanlar için geçerli olmayabilir. Bu nedenle sınırlı sayıda insan denek üzerinde testler devam eder. Bu süreçte ilacın kanda ne kadar yüksek bulunduğu, vücudun diğer tüm organlarına zarar verip vermediği, yan etki oluşturup oluşturmadığı farklı bilimsel deneyler ile test edilir. Sonrasında eğer sağlığa zararı yoksa ve etkili bir ilaç ise daha geniş insan gruplarında testler devam eder.

Yıllar önce aldığım ilk farmakoloji dersinde hocam dersine “İlaç ile zehri ayıran tek şey dozudur” diyerek başlamıştı. Bitkisel ürünlerin en temel sorunlarından bir tanesi de dozunun belirlenebilmesinin mümkün olmamasıdır. Örneğin sıcak su içerisinde çözünerek mucizeler yaratması beklenen kozmik çayların suya bırakması gereken etkin maddesi, suyun sıcaklığına göre belirgin farklılıklar gösterir.

Veya kaynatılarak hazırlanan bitkisel mucizelerin 4.5 dakika yerine 5 dk kaynatınca yaşayacağı yapısal değişimler genelde bitkiden profesörlerin değinmediği konulardır. Bu konuda bitkiden profesörlerin son dönemde ticari kaygılarının artmasına paralel olarak ortaya çıkan savunmalarından bir tanesi de, bu sorunu aşmak için bu maddeleri ölçerek kapsüllerin içerisinde koymalarıdır. Ancak ilgin bir şekilde genelde Çin de imal edilen, kutusunun maliyeti 1 ile3 dolar arasında değişen bu mucize ilaçlar her hastalığa iyi gelmesine rağmen sağlık bakanlığının kontrolünde değil de tarım köy işleri bakanlığı onayı ile gelmektedir.

Halen günümüzde modern tıpta kullanılan birçok ilacın temel kaynağı bitkilerdir. Ve yine çok büyük bir kısmı da bu ilcaların laboratuvar ortamlarında daha az yan etkiye sahip başka maddelere dönüştürülmesi ile elde edilmektedir. Her gün yok olan birçok farklı bitki ve hayvan türünde hastalıkların çaresinin gizli olabileceği öngörülebilen bir gerçek olmasına rağmen bunların araştırılması, sorgulanması ve bilimsel gerçekler ışığında değerlendirilerek kullanıma sunulması her zaman temeli oluşturmalıdır. Her ne kadar modern tıbbın ürettiği ilaçlar belki de hiçbir hastalıkta yüzde yüz etkili olmasa da halen en iyi tercihi oluşturmaktadır. Saygılarımla.

Anahtar Kelimeler: Bitkisel Tedaviler, Çocuklarda Bitkisel Tedaviler, Çocuk Psikiyatrisinde Bitkisel Tedavi, Çocuk psikoloji, Çocuk psikolojisi, Çocuk Psikoloji Ankara, Çocuk Psikolojisi Ankara, Ankara, Çocuk Psikiyatri, Çocuk Psikiyatrist, Dikkat Eksikliği, Otizm, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Dr. Genco Usta, Otizm, Atipik Otizm, Ders Başarısızlığı, Çocuklarda alt ıslatma sorunu, Çocuklarda Masturbasyon, Çocuk ve Boşanma, Dikkat Testi, Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, Çocuk Pedagog Ankara, Genco Usta

Uzm. Dr. Genco USTA
Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı

Çocuk psikolojisi ve psikiyatrisi ile ilgili herşey....