Placebo ilaçlar

Psikiyatride plasebo yanıtını etkileyen faktörler

Psikiyatride plasebo ilaçların etkinliği oldukça tartışılan konulardan birtanesidir. Her ne kadar sıklıkla bu konuda yapılan uygulamalar kapalı kapıların ardında kalma eğiliminde olmasına rağmen son günlerde yapılan bir gözden geçirme çalışması plasebo (yalancı ilaç) uygulamalrında etkinliği etkileyen faktörleri belirlemeyi amaç edinmiştir. Ankara Psikiyatri Çocuk Psikiyatri ekibi iyi okumalar diler.

Psikiyatride plasebo yanıtını etkileyen faktörler

Hastalarda plasebo yanıtını etkileyebilecek pek çok farklı durum söz konusudur (Andrade, 2012). Plasebo yanıt şansını etkileyen faktörler neler? Bu sorunun yanıtını 500 den fazla randomize kontrollü çalışmanın meta analizini içeren 31 meta analiz çalışmasının incelendiği bir gözden geçirmede sorgulanıyor (Weimer et al, 2015). Endikasyon olarak depresyon, şizofreni, mani, DEHB, otizm, psikoz, tıkınırcasına yeme bozukluğu ve bağımlılık kullanılmıştır.

Önemli Bulgular:

1. 20 farklı faktörün incelendiği çalışmada yalnızca 3 faktörün yüksek plasebo yanıtı ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Bunlar sırası ile hastalığın şiddetinin düşük olması, çalışmaların daha güncel olması ve ilaç- plasebo kullanan hastalırın dağılımının ilaç yönünde ağırlıkta olduğu çalışmaladır.
2. İlaç dışı terapiler randomize kontrollü çalışmalarda öngörücü olarak dahil edilmemiştir.
3. Psikolojik, beyin ve genetik yaklaşım temelli labaratuvar çalışmaları plasebo yanıtının öngörücülerini ortaya koymakta yetersiz kalmıştır.

Tartışma:Plasebo yanıtı hastalık şiddeti düşük olduğunda ve hasta plasebodan çok aktif ilaç alma olasılığının daha yüksek olduğunu bildiğinde artmaktadır. Plasebo yanıtı son yıllarda artmaktadır.

Öneriler:Plasebo yanıtının son yıllarda artmasının nedeni plasebo ilaç kullanan hastaların daha önceki yıllardaki randomize çalışmalara göre daha dikkatli incelenmesi ile ilişkili olabilir.

ReferanslarAndrade C. There's more to placebo improvement than the placebo effect, alone. J Clin Psychiatry 2012; 73: 1322-1325.Weimer K, Colloca L, Enck P. Placebo effects in psychiatry: mediators and moderators. Lancet Psychiatry 2015; 2: 246-257.